Hoe kun je kinderen in de zomervakantie teksten en verhalen lezen en laten beleven? Een uitdaging die de vrijwilligers van Hoera, Noordenveld heeft er nieuwe lezers bij elk jaar in de zomervakantie aangaan. Zomerlezen is vooral gericht op kinderen uit groep 3, 4 en 5 die begeleid worden in gezinnen. Alle Hoera-kinderen krijgen een ZomerTopboek mee. Sommige scholen uit Noordenveld geven elk kind uit groep 3 en 4 een ZomerTopboek.
Dit jaar was er in de bibliotheek een Kriebel- en Zoemhoek ingericht rondom het ZomerTopboek Start 5: Bi-ba-beestjes. In de Kriebel- en Zoemhoek waren gedichten, platen van insecten, boeken en opdrachten te vinden. De hoek was vier weken geopend. Een keer per week waren er Hoera-vrijwilligers met activiteiten. Met het belevingsblad van het ZomerTopboek konden kinderen kiezen wat ze als eerste in het boek gingen doen.
De illustraties van het toneelleesverhaal uit het ZomerTopboek trokken de aandacht. Ze roepen een sfeer op. Het verhaal werd samen ontdekt, kinderen beantwoordden vragen als: Zou jij zo’n huis binnen durven stappen. De rollen werden verdeeld, er werd geoefend (1x) en opgenomen met de dictafoon op de mobiel en teruggeluisterd. Je hoort dat kinderen echt met intonatie het verhaal zo spannend mogelijk proberen te lezen. Luister hier naar de podcast van drie jongens en hier naar die van twee meiden.
Een echte slak bekijken plus het gedicht lezen met de vraag zou jij een slak als huisdier willen? Of het filmpje Langzaamste wedstrijd zoeken (zelf de zoekwoorden intikken op de iPad) of met een loep-potje een slak of ander insect zoeken en bekijken. Er lagen allerlei goed geïllustreerde naslagboeken waar ze van alle in op konden zoeken.
Er waren negen opdrachten in de vorm van een Bingo. Elke opdracht leverde een letter op. Klaar? Dan kon je het woord Kruisspin maken.