Nieuws

Meer doen met het ZomerTopboek

30-07-2024


Doorlezen in de zomervakantie

Hoe kun je kinderen in de zomervakantie teksten en verhalen lezen en laten beleven? Een uitdaging die de vrijwilligers van Hoera, Noordenveld heeft er nieuwe lezers bij elk jaar in de zomervakantie aangaan. Zomerlezen is vooral gericht op kinderen uit groep 3, 4 en 5 die begeleid worden in gezinnen. Alle Hoera-kinderen krijgen een ZomerTopboek mee. Sommige scholen uit Noordenveld geven elk kind uit groep 3 en 4 een ZomerTopboek.

Een verhaal beleven

Dit jaar was er in de bibliotheek een Kriebel- en Zoemhoek ingericht rondom het ZomerTopboek Start 5: Bi-ba-beestjes. In de Kriebel- en Zoemhoek waren gedichten, platen van insecten, boeken en opdrachten te vinden. De hoek was vier weken geopend. Een keer per week waren er Hoera-vrijwilligers met activiteiten. Met het belevingsblad van het ZomerTopboek konden kinderen kiezen wat ze als eerste in het boek gingen doen.

Samen een podcast maken bij het verhaal Een huis vol beesten

De illustraties van het toneelleesverhaal uit het ZomerTopboek trokken de aandacht. Ze roepen een sfeer op. Het verhaal werd samen ontdekt, kinderen beantwoordden vragen als: Zou jij zo’n huis binnen durven stappen. De rollen werden verdeeld, er werd geoefend (1x) en opgenomen met de dictafoon op de mobiel en teruggeluisterd. Je hoort dat kinderen echt met intonatie het verhaal zo spannend mogelijk proberen te lezen. Luister  hier naar de podcast van drie jongens en  hier naar die van twee meiden.

Een gedicht bij elkaar meppen

Het gedicht Zzz uit een eerder ZomerTopboek (luister  hier) werd bij elkaar gemept. De kinderen gingen muggen zoeken die verspreid waren in de bibliotheek. De tekst die erbij hing markeerden ze in hun gedicht. Alle muggen gevonden en gemept met de vliegenmepper? Alle gedichtregels gemarkeerd? Dan konden ze het gedicht voorlezen. Als ze wilden, werd ook dat opgenomen. Vooral het aanhouden van Zzzzz vonden de kinderen leuk om te doen. Bekijk ook   Noor Noor en   Finn in actie met het spel.

Doe-lezen

Een echte slak bekijken plus het gedicht lezen met de vraag zou jij een slak als huisdier willen? Of het filmpje Langzaamste wedstrijd zoeken (zelf de zoekwoorden intikken op de iPad) of met een loep-potje een slak of ander insect zoeken en bekijken. Er lagen allerlei goed geïllustreerde naslagboeken waar ze van alle in op konden zoeken.

Het ZomerTopboek als BINGO-spel

Er waren negen opdrachten in de vorm van een Bingo. Elke opdracht leverde een letter op. Klaar? Dan kon je het woord Kruisspin maken.

  1. Een vlinder knutselen en een goudklompje geven aan iemand (goudklompje was popcornkorrel met goudverf) net als in het verhaal Goud voor Joep uit het ZomerTopboek.
  2. Het Springspinspel spelen (speelveld klaarleggen plus knopen en dobbelsteen).
  3. Tasjes opvouwen, zo klein mogelijk, net als de vleugels van de oorwurm uit het ZomerTopboek
  4. De puzzel maken over pad en kikker en dan op een iPad het filmpje van Schooltv bekijken.
  5. De  mop Vliegles samen lezen en dan een eigen mop op een ouderwetse typemachine tikken.
  6. Een eigen verstopgedicht maken, zoals de worm in de appel.
  7. Je eigen verhaal maken met Play-mobil en grote insecten om het gevoel te krijgen van het beleefblad: wat als de insecten groot zijn en de mensen klein.
  8. Ogen bekijken in het boek Van wie zijn die ogen.
  9. Het rijk geïllustreerde boek Terra Ultima past heel goed bij de opdracht Bedenk 3 dieren en teken je eigen monster (belevingsblad). In dit boek gaat het ook om een zelfbedacht dier, zoals de slakgiraf.

           


Terug