Nieuws

Ouders meer betrekken bij Zomerdip

17-05-2016


Alie Spreen, teamleider Cedin/ONL Dyslexie, is er klaar voor: wij hebben al weer een bestelling gedaan voor het ZomerTOPboek. We merken dat ouders graag betrokken worden bij de dyslexiebehandeling van hun kind. Niet, dat ze dat zo gemakkelijk vinden. Ze staan heel erg open voor tips van andere ouders en van onze dyslexiebegeleiders. Op  ouderbijeenkomsten die we organiseren, horen we die signalen van ouders. Ik ben er steeds meer van overtuigd, dat we het moeten zoeken in de samenwerking dyslexiebegeleiders, de kinderen zelf, hun ouders en de betrokken leerkracht/ib-er. Dat kan prima met het ZomerTOPboek. De handleiding die er dit jaar bijkomt, is een fijn hulpmiddel. Waar ik ook blij mee ben is het onderzoek dat plaatsvindt door studenten Onderwijskunde en de Academische PABO naar het ZomerTOPboek. Drie van mijn dyslexiebegeleiders werken daar aan mee. Dat moet zeker weer nieuwe invalshoeken opleveren of een bevestiging van de koers die we inzetten op het terrein van Samen de schouders eronder: ouders, leerkrachten, dyslexiebegeleiders en de kinderen. We hebben nu al filmpjes voor ouders op de site staan over het kiezen van boeken met je kind, het lezen van strips, het beoordelen van de moeilijkheid van een tekst door het kind zelf. Misschien goed om daar ook een filmpje over lezen in de zomer bij te maken, die voor alle ONL-centra die met het ZomerTOPboek werken bruikbaar is.

Een tip van dyslexiebehandelaar Josiana Vermaning (Cedin):
Het zomertopboek is mijn inziens een hele pakkende mogelijkheid om leerlingen actief met het lezen en spellen aan de slag te houden gedurende de momenten waarop het behandeltraject voor een langere tijd stil ligt en waarbij dus het risico van terugval in prestaties bestaat.
De kinderen nemen de boeken heel enthousiast in ontvangst en willen graag na de vakantie van alles uit het boek laten zien. Werken met het ZomerTOPboek lijkt meer te voelen als 'plezier' in plaats van 'dat eeuwige oefenen met die lastige teksten'! Zelf werken we tijdens de behandelingen uit een grote dikke map, die minder gemakkelijk mee te nemen is in een koffer! Aan ouders dus de tip om de oefeningen in dit ZomerTopboek een welverdiend plekje te geven tijdens de zomervakantie!

Een idee van dyslexiebehandelaar Klaasje Haveman-Bosman (Cedin)
Spelenderwijs lezen en spellen gedurende een vakantieperiode is van belang om een positieve ontwikkeling voort te zetten. Een vorm van terugkoppeling met leerlingen werkt versterkend. Ik heb goede ervaringen met een leeskilometerkaart en -diploma voor wanneer de leeskilometerkaart geheel is 'afgestickerd'. Ook bijzondere opdrachten, als een schrijfwedstrijd, werken stimulerend.
De afgelopen jaren hebben onze leerlingen het ZomerTopboek leren kennen. Het enthousiasme van de leerlingen is afhankelijk van de motivatie van ouders én kind. Na gesprekken met ouders binnen het onderzoek hopen we nieuwe ideeën te krijgen om ouders te betrekken bij het lees- en spellingsproces tijdens de zomervakantie, onder andere door middel van het ZomerTopboek.
 
Aandachtspunten van dyslexiebehandelaar Annelies Overwijk (Cedin)
Het enthousiasme van de ouders over het ZomerTOpboek speelt een grote rol, zij moeten hun kind uiteindelijk stimuleren met het boek aan de slag te gaan. Het is goed om ouders te attenderen op de tips voor ouders achterin het ZomerTOpboek en hen na de vakantie te vragen wat ze hebben gemist of welke ideeën goed werkten.
Leuk dat we mee mogen denken over de handleiding. Nu lees ik de tip om het ZomerTOPboek de laatste twee behandelingen al te introduceren, een valkuil hierbij is dat het 'nieuwtje' er al af is en kinderen mogelijk minder enthousiast zijn bij ontvangst van het boek. Ik zou eerder pleiten voor introductie tijdens de laatste behandeling en dan e.e.a. doorlopen. Anders zijn de leukste dingen mogelijk al gedaan voordat het kind het ZomerTOPboek heeft.


Terug